diumenge, 12 de maig del 2013

Volta pels colls d'en Borrassar i d'en Marquès
Son Llampaies, prop del coll d'en Borrassar
Introducció:
L'onze de maig de 1561, dia de Sant Ponç, prop de dos mil pirates serraïs liderats per Otxali desembarcaren a l'exterior del port de Sóller, a la zona coneguda com Ses Puntes, baix del coll de s'Illeta. La invasió es produí per dos fronts: un grup s'endinsà a través del coll d'en Borrassar i l'altre anar a Voltar pel camí de sa Figuera de dalt, a través del coll d'en Marquès. Al poble, les tropes comandades pel capità Angelats i assistides per homes vinguts de Bunyola i Orient, esperaven als moros invasors a les portes de la vila, en el pont d'en Barona. Allà es produí la primera gran topada entre moros i cristians. Els combats es perllongaren durant 24 hores i els invasors hagueren de partir amb la cua entre les cames i, alguns, ben escaldats. Sobretot els que tingueren la mala sort de topar-se amb les germanes Casesnoves de Can Tamany, Francisca i Catalina, que s'endugueren de record la marca de la barra amb la qual tancaven la porta per darrere.
Els sollerics commemoren aquests fets cada segon dilluns de maig en ES FIRÓ. Una celebració a la que hi participa gairebé tot el poble i que congrega un nombre important de visitants, locals i estrangers.
A "FITA A FITA" vos proposam reconstruir "la ruta de la invasió" a través d'un itinerari que recorre els dos camins feren els pirates durant la seva incursió, per Son Llampaies i Sa Figuera. I que per el programa de ràdio A VIVIR QUE SON DOS DÍAS férem de la mà de l'historiador solleric Plàcid Pérez Pastor. Seguirem els camins que passen pels colls d'en Borrassar, a l'anada, i d'en Marquès, a la tornada. Vos hi animau? HONOR I GLÒRIA!!!
Itinerari:
El nostre punt de partida és a la sortida del túnel de la Mola, a la rotonda que dóna accés al port de Sóller per la zona del camí de Sa Figuera. Aquí s’inicia el camí que ens conduirà cap a Sóller pel coll d’en Borrassar, prop de la possessió de Son Llampaies. Identificarem l’inici de la nostra ruta fàcilment gràcies a la senyalització de fusta del Consell de Mallorca.
Inici del camí, a la rotonda del túnel de la Mola
El camí arranca direcció sud pel costat esquerra del túnel i s’enfila suaument entre el bosc. En quinze minuts arribarem a un primer collet (70m), des del qual ja obtenim una primera vista de les terres pròximes a les cases de Son Llampaies. Travessarem una canaleta i prosseguirem sense perdre alçada fins enllaçar amb el camí de son Llampaies. Fins aquí ja durem devers mitja hora de marxa. El coll d’en Borrassar el tenim a dues passes.
Empedrat del camí de Son Llampaies
L'Ofre i els Cornadors, des del coll d'en Borrassar
Arribats al coll d’en Borrassar (90m), el camí inicia un ràpid descens cap a les cases de Can Tamany, on hi arribarem en deu minuts tot seguint les fites del Consell de Mallorca, que ens manaran pel camí vell. En aquest punt del nostre recorregut hi podem prendre un suc de taronja, sempre refrescant, mentre ens retratam davant d’aquesta casa, símbol de la resistència sollerica contra l’atac dels pirates l’11 de maig de 1561.
Cases de Can Tamany
Joan Carles Palos (@Tronc96 @Fita_a_Fita), a les cases de Can Tamany
Seguim la marxa, ara en direcció sud cap a Sóller. Primer arribarem a la carretera de Lluc (Ma-10), la travessarem i seguirem cap a l’Horta pel camí de sa Figuera (de baix?). A vint minuts de Can Tamany, passarem per davant de l’església de l’Horta sense deixar el sentit inicial de la nostra marxa. Ara hem de parar atenció, perquè en aquesta ruta de la invasió, farem una aturada en el Pont d’en Barona, sobre el Torrent Major, on es va produir la primera gran topada entre els corsaris i els cristians.
Pont d'en Barona
Per arribar-hi, cinc minuts després de l’església arribarem a un creuer on a la dreta trobarem l’anomenat carrer d’en Bou. El prenim i caminam fins travessar les vies del tramvia del port, just després tombam cap a l’esquerra i a 50 metres, el pont d’en Barona. Tornam al creuer pel mateix camí d’anada. Això ens suposarà uns deu minuts, només de caminar.
Una vegada situats novament sobre la nostra ruta, prosseguim la marxa en direcció Sóller i Fornalutx, ara amb l’Ofre (o Lofra) i els Cornadors ben davant nostre. Sense sortir del camí de sa Figuera, arribarem al Camp d’en Mayol (camp de futbol de Sóller). Abans de travessar el torrent de Fornalutx (poc abans de juntar-se amb el de Biniaraix i formar el Torrent Major), girarem a l’esquerra per seguir pel camí des Murterar (Ma-2122), paral·lel al torrent i senyalitzat com GR-221 Binibassí/Biniaraix.
Torrent de Fornalutx al seu pas pel Camp d'en Mayol
En cinc minuts des del Camp d’en Mayol, arribarem al pont de Can Rave. Aquí girarem a l’esquerra i seguirem dret pel camí de ses Moncades (més conegut com el de ses Marjades). Un poc més amunt, deixarem a la dreta la desviació cap a Binibassí i Fornalutx pel camí de s’Ermita. Els indicadors del Consell de Mallorca ens certificaran la direcció correcta. Nosaltres seguirem recte i en forta pujada pel camí de ses Moncades fins que després d’un doble revolt a dreta i esquerra, perd l’asfalt i esdevé un camí de ferradura i empedrat, típic de muntanya.
Camí de la Costa d'en Flassada
En quinze minuts des del pont d’en Rave, el camí de ses Moncades enganxa amb el de la Costa d’en Flassada, per on seguirem pujant en direcció cap a Tuent/Sa Costera. Aviat travessarem la carretera de Lluc per seguir pujant per aquest camí de ferradura. Deixarem a la dreta la connexió amb el camí de sa Capelleta i, finalment, arribarem a un creuer important. És el nostre punt més alt de la marxa (295m) i l’equador de la ruta (7,4km) . Un camí de carro que, cap a la dreta, ens duria a Fornalutx i també a Tuent pels Bàlitx i Sa Costera. Nosaltres girarem a l’esquerra, direcció port de Sóller.
Prosseguim la nostra marxa, ara direcció port de Sóller (nord-oest), pel camí que connecta Fornalutx amb el camí de sa Figuera (de dalt?), travessa el camí vell de Bàlitx i baixa fins al coll d’en Marquès (180m) per devora les cases de Can Bonjesús. En aquest tram del recorregut podem observar amb deteniment el relleu de la vall que serví de protecció per a la incursió dels pirates la fatídica matinada de l’11 de maig de 1561, dia de Sant Ponç. Fins i tot, obtenim una bella vista de la Torre Picada, construïda amb posterioritat a la invasió dels pirates d’Otxiali i amb la finalitat de protegir el litoral de futurs atacs -com la resta de torres construïdes a la mateixa època-.
Coll d'en Marquès i port de Sóller
Els indicadors de fusta no donen lloc a confusió i sense cap problema arribarem al coll d’en Marquès, per on passa la carretera asfaltada de sa Figuera (de dalt). Aquest és, junt amb el coll d’en Borrassar, un dels indrets claus per on passaren els pirates durant la invasió, provinents de Ses Puntes, a la part exterior del port de Sóller, baix l’actual Torre Picada.
Coll d'en Marquès
Ara, només ens resta que girar a la dreta pel camí de sa Figuera i anar baixant per la carretera en direcció al port de Sóller fins trobar l’indicador que ens conduirà pel camí de Son Llampaies fins allà on se junta amb el camí que hem pres a la sortida des de la rotonda del túnel de la Mola.
La Ruta de la Invasió (Mapa de la Vall de Sóller 1:15.000 Editorial Alpina)