dijous, 10 de gener del 2013

Na Buçana, la senyoreta de ponent

NA BAUÇANA 614m.
Des del Coll des Molí des Vent
(Galilea-Puigpunyent)

Distància:      3,6km.
Desnivell:      210m.
Durada:          1h. 45min.

El puig de na Bauçana, al municipi dePuigpunyent, representa una talaia perfecte per gaudir d’una perspectiva de 360º sobre tota les muntanyes del ponent de Mallorca, alhora que un mirador natural per a gaudir del paisatge únic de la Serra de Tramuntana, Patrimoni dela Humanitat. A més, és una excursió ideal per fer en un matí i amb infants: éscurta –se pot fer amb un dematí- i sempre s’hi va per bon camí –llevat del tros darrer, que és més bé un tirany, condicionat pel Foment del Turisme de Mallorca a la dècada dels seixanta-. A més, no presenta un desnivell massa gran ni perills importants. Sembla que el nom de "Na Bauçana" prové d'una deformació de l'antic nom àrab de l'alqueria "Alcabussa", que actualment és la possessió de Son Cortei. Tot i així, obsequiam amb el títol de "la madona de Ponent" aquesta muntanyeta que  representa un mirador estratègic per a l'observació del sector de Sud de la Serra de Tramuntana.

Itinerari
Iniciam el nostre recorregut en el Coll des Molí de Vent (Pk 8,350 de la Ma-1032), entre Puigpunyent i Galilea. D’aquís’inicia (E) un camí senyalitzat que ens duu fins Calvià en un parell d’hores. Nosaltres, però, ens desviarem abans per fer l’ascensió a Na Bauçana. Després de passar un portell metàl·lic amb botador, prosseguirem la marxa (S/SO) per una pista forestal que poc a poc va guanyant altura per dins d’un pinar amb belles vistes de Galilea, coronada per la muntanya del Galatzó (NO).
En un quart d’hora, el camí se bifurca. Ala dreta, i ben senyalitzat, la senda continua direcció Calvià. Mentre que al’esquerra, la pista s’eleva ràpidament. Seguirem aquesta darrera opció i deixarem totes les desviacions que trobem a la dreta, per continuar pel camí senyalitzatamb marques de pintura vermella. Després d’un primer revolt pronunciat al’esquerra, el camí passa per devora un forn de calç i s’enfila a cercar EsPlanet (o Pla de Son Cortei), als peus de na Bauçana.
Just quan començam a veure el cim del puig sobre els nostres caps, el camí s’aplana i travessam una partió de paret seca i arribam a una clariana del bosc. A la nostra esquerra hi trobarem una sitja i una barraca de carboner, amb molt bon estat de conservació. Per ventura, per haver estat feta tota de pedra, fins i tot la coberta. Habitualment, les barraques es cobrien de càrritx.
Seguirem direcció Est, fins que el camí es fa estret i es bifurca. A la dreta, avança fins al pla de Son Cortei. Al’esquerra i ben fitat, s’inicia el tirany de pujada al cim. Aquest darrer tram no presenta major dificultat que els nombrosos arbres caiguts en tempestes passades. Poc a poc, a mesura que anem pujant, les vistes són de cada vegada més espectaculars. En vint minuts haurem assolit la carena de la muntanya i just a la nostra dreta el vèrtex geodèsic.
Des d'adalt, val la pena passar una estona llarga identificant les principals elevacions de la zona. D'esquerra a dreta (des del cim): S'Esclop i el Galatzó, així com la Mola de Planícia i la Fita del Ram.
Per a la tornada, seguirem el mateix camí d’anada.