dimecres, 23 de gener del 2013

Cala del Pilar-Cala Morell (GR-223)

CALA DEL PILAR-CALA MORELL
Camí de Cavalls-GR223

Distància:       15km.
Desnivell:       50m.
Durada:           4h.
Introducció:
Es tracta d'una passejada per un dels trams més emblemàtics del Camí de Cavalls (GR-223), entre Cala del Pilar i Cala Morell, que voreja la Rerva Marina del Nord de Menorca. I ho feim de la mà de la Unió Excursionista Menorquina, una entitat esportiva amb més de 30 anys d'història i que a l'actualitat presideix Xisco Olives Pons.
La UEM programa les excursions trimestralment i des que va ser inaugurat el Camí de Cavalls l'any 2010, després del seu condicionament i marcatge, fan un tram cada trimestre. Tot i que no prenen les rutes tal i com marca la guia del GR-223 -20 etapes en total, sinó que preparen un tram on sigui fàcil arribar-hi i deixar els cotxes. D'aquesta manera, l'itinerari proposat CALA DEL PILAR-CALA MORELL correspon en realitat a dues etapes (7 i 8) de la guia.
El nivell és baix, només hi ha dues pujadetes però que són senzilles. No es passa per cap zona urbanitzada i tret d'un parell de trossos és una excursió interior per dintre de boscos bàsicament d'alzines. Etnològicament podem veure una antiga mina de coure, una font amb beurades i un antic aljub. Paisatgísticament trobem dos macars (codolars), una turó molt conegut a Menorca (Sa Fita, Falconera, Muntanya Mala o S'Anticrist), cala Fontanelles i deixant el Camí de Cavalls podem arribar a ses platges del Pilar, dels Bots, dels Tancats, d'Algaiarens, a sa Bassa Verda i cala en Carbó o arribar a un macar espectacular i únic (Ple de Mar).
Itinerari:
En el km34 de la carretera general Me-1, troabrem a la dreta un camí asfaltat que ens conduirà fins al Pla de sa Font, on hi trobam el pàrquing de la Cala del Pilar. Prenim el camí en direcció a la mar i, abans d'arribar-hi, trobarem el Camí de Cavalls. Girarem a l'esquerra per seguir direcció Ponent cap a la interessant cala del macar d'Alforinet.
Travessam la cala per seguir el camí que deixa la costa i s'endinsa a l'interior boscós i conreus de la Marina en direcció a la Cala d'Algaiarens. Passarem per devora la Font de sa Teula -activa fins i tot després de l'estiu-, un bocí empedrat i un abeurador. L'alzinar d'Algaiarens és un lloc ideal per fer una aturada llarga i dinar, doncs hem fet ja els primers deu quilòmetres de la ruta.

El camí passa per devora el panell informatiu de l'etapa 8 del GR-223, en el Pinar de Son Àngel. Aquí, el paisatge ens transforma i de l'alzinar frondós passam a la garriga seca.
En aquest tram, cal destacar la bellesa del camí entre Ses Fontanelles i el codolar de Biniatram i les vstes espectaculars cap a la Punta Roja, junt davant nostre a l'ltra costa d'aquesta gran endinsada de la costa.

Al final de la ruta, és interessant visitar la necròpoli de coves excavades a la roca els anys 1500 i 300 aC a Cala Morell.
A VIVIR QUE SON DOS DÍAS (Cadena SER):
Podeu escoltar l'emissió de Fita a Fita a través del següent enllaç http://t.co/M5jssBow
MAPA RUTA:
I a continuació, una còpia del mapa del GR-223 (Editorial Alpina) amb l'itinerari marcat amb traça vermella gruixada. Dades a recordar sobre el Camí de Cavalls: té una llargària de 185km i dóna tota la volta a l'illa de Menorca. Està dividit en 20 etapes, assoleix una altura màxima de 125 metres i el desnivell acumulat arriba als 4000 metres.